Koszt pozycjonowania - ile kosztuje SEO i od czego to zależy?
W przeciwieństwie do kosztów "zwykłej" reklamy w sieci, koszty pozycjonowania są tematem o wiele bardziej złożonym, dlatego rzadko mówi się o konkretnych cenach. Zastanawiasz się, ile kosztuje SEO, co składa się na tę kwotę i jakiego budżetu potrzebujesz, by zacząć skutecznie budować swoją widoczność? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
Co składa się na koszt pozycjonowania?
Zarówno na samo pozycjonowanie, jak i na jego koszt składa się wiele elementów. W SEO nie płaci się za konkretny efekt, jak w przypadku reklam, a za usługę, która pozwala ten efekt osiągnąć. Realizacja tej usługi wymaga pracy wielu osób, od specjalistów SEO, przez analityków, aż po copywriterów. Obejmuje też wiele procesów, takich jak optymalizacja techniczna, optymalizacja treści, link building, monitoring strony, analiza efektów czy ciągłe dostosowywanie prowadzonych działań. Ostateczny koszt pozycjonowania zależy więc od tego, czego wymaga dana strona internetowa i jaka jest jej aktualna sytuacja.
Jak wysokie są koszty pozycjonowania?
Nie istnieje żadna stała stawka za pozycjonowanie strony internetowej. Wszystko zależy tu od tego, jak bardzo rozbudowana jest dana witryna, jakich działań wymaga i czego oczekuje jej właściciel. W przypadku bardzo prostych serwisów-wizytówek stawki mogą zaczynać się już od kilkuset złotych miesięcznie. W przypadku największych portali zatrudniających specjalistów na wyłączność mogą sięgać dziesiątek tysięcy. Zazwyczaj szuka się złotego środka, czyli punktu, w którym koszty pozycjonowania nie będą nadwyrężać zbyt mocno budżetu, ale będą także jednocześnie pozwalały działać naprawdę skutecznie. Przy wyborze agencji czy samodzielnego specjalisty nie polecamy jednak kierować się najniższą ceną. W tej branży nigdy nie idzie ona w parze z rzetelnością i niezbędnym doświadczeniem.
Koszt pozycjonowania a jego skuteczność
Czy koszt pozycjonowania jest powiązany z jego skutecznością? I tak i nie. Dodatkowa rozbudowa serwisu, implementacja nowych rozwiązań i intensywne tworzenie treści czy pozyskiwanie linków z artykułów sponsorowanych mogą być bardzo przydatne. Większy budżet może też pozwolić na działania o wiele szersze, obejmujące więcej fraz i tym samym budujące skuteczniejszą widoczność. Nie znaczy to jednak, że przy ograniczonych funduszach nie da się pozycjonować. Jest to jak najbardziej możliwe, wymaga tylko obrania odmiennej strategii, skupiającej się np. na wykorzystaniu wyłącznie mniej konkurencyjnych fraz.
Niezależnie od tego, jakim budżetem dysponujesz, najprawdopodobniej możesz się skutecznie pozycjonować. Najważniejsze to znaleźć naprawdę rzetelne usługi. O tym, jak sprawdzać agencję SEO możesz przeczytać w poprzednim artykule.