Jak wygląda pozycjonowanie na YouTube?

Jak wygląda pozycjonowanie na YouTube?

YouTube, zaraz po Facebooku, jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie. Użytkownicy z całego świata poświęcają w sumie na oglądanie filmów ponad miliard godzin dziennie! Ta zawrotna liczba najlepiej określa fenomen YouTube. Warto dodać, że ogromna część tych użytkowników to przedstawiciele segmentu B2B, a ponad 50% z nich podejmuje za pomocą YouTube ważne decyzje zakupowe. Biorąc pod uwagę wszystkich użytkowników, procent ten jest jeszcze większy: 70% z wszystkich odbiorców platformy dokonało zakupu produktów danej marki właśnie po zobaczeniu jej reklamy na YouTube. Wnioski są proste: każda firma, która chce zbudować skuteczną strategię marketingową swojej marki, powinna wziąć pod uwagę potęgę tego serwisu. W obrębie YouTube możliwe jest realizowanie nie tylko płatnych kampanii reklamowych, ale również SEO marketingu. A zatem, jak pozycjonować filmy na YouTube?

Pozycjonowanie na YouTube.

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale wyszukiwarka YouTube działa bardzo podobnie do Google. Bazuje ona nie tylko na słowach kluczowych, ale również na zaangażowaniu odbiorców, historii ich wyszukiwania, aktywności pod filmami czy subskrybowanych kanałach. Jak tak naprawdę działają te algorytmy? Takiej wiedzy nie ma nikt, poza samym koncernem, jednak na podstawie doświadczeń i wniosków wielu specjalistów jesteśmy w stanie przewidzieć pewne elementy, które bez dwóch zdań mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie filmów na YouTube.

  • Tytuł filmu

Każdy film, który zostaje opublikowany na kanale, musi posiadać optymalną nazwę. Tytuł powinien być krótki, ale chwytliwy i zachęcający. To również element niezwykle istotny w pozycjonowaniu filmu na YouTube. W tytule video powinno znajdować się przynajmniej jedno słowo kluczowe, które później oczywiście powtórzy się w opisie filmu. Frazę w nazwie materiału warto jest umieścić na samym jej początku, ponieważ tytuły często są ucinane, szczególnie z poziomu widoku na urządzeniach mobilnych.

Skoro jesteśmy przy tytule, warto w tym miejscu pochylić się nad nazwą samego pliku. Zamiast spacji w tytule materiału, lepiej jest użyć podkreślenia, a opisywanie plików losowymi znakami powinno być stanowczo zakazane. Domyślna nazwa filmu pochodząca bezpośrednio z komputera wpływa bardzo niekorzystnie na pozycjonowanie YouTube, dlatego bezpieczniej jest wykorzystać taki sam tytuł, jaki finalnie będzie nosił publikowany materiał.

  • Opis filmu wraz z frazami kluczowymi

Prawidłowy opis filmu to jeden z kluczowych czynników wpływających na pozycjonowanie YouTube. Powinien on zawierać nie tylko informacje na temat video, ale również subtelnie wplecione frazy kluczowe. Aby sprawdzić, które słowa okażą się tymi trafionymi, dobrze jest po prostu posłużyć się wyszukiwarką. Dzięki niej możemy sprawdzić, co podpowiada nam platforma po wpisaniu konkretnej frazy. Poza tym należy się zastanowić: jakie problemy rozwiązuje dany film i za pomocą jakich wyszukiwań odbiorcy mogą do niego dotrzeć? Innymi słowy: trzeba na chwilę wejść do głów Internautów i zawrzeć w opisie takie wyrażenia, jakie oni sami wpisują w wyszukiwarkę w poszukiwaniu filmów podobnych do naszego. Kolejnym sposobem na dobranie odpowiednich słów kluczowych jest skorzystanie z popularnych narzędzi, takich jak SENUTO czy Google Keywords Planner.

Opis filmu nie może mieć więcej, niż 450 znaków. Najważniejsze są dwa pierwsze wersy tekstu, dlatego to właśnie tam należy umieścić słowa kluczowe. Wśród słów warto zawrzeć również linki, które będą przekierowywać odbiorców do innych miejsc w sieci i zachęcić ich do odwiedzenia np. sklepu internetowego twojej firmy.

  • Tagi

Tagi to element często pomijany podczas przygotowywania materiałów do publikacji, co jest oczywiście błędem, ponieważ znacznie wspierają one pozycjonowanie filmów na YouTube. Są to swego rodzaju sugestie dla algorytmu serwisu, komu i dlaczego video powinno się wyświetlać. Tagi muszą odnosić się zarówno do najważniejszego tematu filmu, jak i tych pobocznych i mniej istotnych. Warto dodać, że filmy otagowane w podobny sposób są wzajemnie rekomendowane przez YouTube.

  • Opis kanału

Opis kanału to także dobre miejsce na zastosowanie słów kluczowych. Treść opisu powinna odnosić się bezpośrednio do profilu działalności kanału i realizowanego contentu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby między słowami znalazły się frazy kluczowe, które w przyszłości zaowocują wzrostem wyświetleń publikowanych filmów. Jeśli frazy zawarte w opisie całego kanału będą chociaż częściowo spójne z tymi z opisów poszczególnych filmów, algorytm YouTube automatycznie podniesie widoczność kanału w wyszukiwarce.

  • Słowa kluczowe w ustawieniach kanału

Ustawienia kanału YouTube to także miejsce na frazy kluczowe. Warto skorzystać z tej funkcji, która niestety bardzo często jest pomijana i uznawana za mało istotną. Co ważne, słowa tam umieszczone powinny odnosić się stricte do strategii kanału. Jeśli zostaną błędnie dobrane, to pozycjonowanie YouTube najpewniej będzie słabsze.

  • Wygląd kanału

Chaos na kanale to ostatnia rzecz, której szukają odbiorcy. Wszystkie materiały powinny być uporządkowane i pogrupowane w tematyczne playlisty. Dzięki temu widzowie będą mogli w łatwy sposób odnaleźć interesujące ich filmy oraz bez problemu wrócić do nich w przyszłości. Estetyka kanału to także bardzo istotny czynnik wpływający na jego odbiór, dlatego warto zadbać o spójną kolorystykę miniatur filmów i całych playlist.

  • Transkrypcja

Jak powszechnie wiadomo, serwis YouTube często jest przeglądany przez użytkowników, którzy w danej chwili nie mają możliwości odtworzenia dźwięku i bazują na dodanych w materiale napisach. Jest to zatem zabieg konieczny, ponieważ brak napisów może skutkować pominięciem filmu i spadkiem wyświetleń, a tym samym słabym pozycjonowaniem YouTube. Jeżeli content kanału ma na celu dotarcie również do odbiorców z zagranicy, konieczne jest dodanie napisów w języku angielskim. Ważny jest tutaj sposób, w jaki wyszukiwarka odczytuje treść transkrypcji. Potrafi ona indeksować konkretne słowa, dlatego finalnie napisy mają duże znaczenie dla SEO na YotuTubie.

  • Elementy końcowe

Ostatnie sekundy materiału video to doskonały moment, aby zaproponować odbiorcom kolejny film z kanału, który także może go zainteresować. Najlepszym rozwiązaniem jest dodanie kart, które działają na zasadzie interaktywnych przejść do kolejnych filmów. Dzięki temu wyświetlenia całego kanału wzrosną, a tym samym poprawi się pozycjonowanie na YouTube.

Pozycjonowanie YouTube a wyniki SERP.

Jako że serwis YouTube należy do Google i jest z nim ściśle powiązany, pierwsza strona SERP odpowiadająca na dane zapytanie bardzo często zawiera przynajmniej jedną propozycję w formie video. Fakt ten można świetnie wykorzystać dla pozycjonowania i poprawy widoczności całej marki. Jeśli poszczególne filmy umieszczane na kanale YouTube będą prawidłowo i konsekwentnie optymalizowane, z pewnością bardziej prawdopodobne stanie się, że w końcu zaczną one zajmować wysoką pozycję wśród wyników SERP na zapytania Internautów.

Czy warto wdrożyć pozycjonowanie filmów na YouTube?

YouTube to potężna platforma, której zdecydowanie nie warto pomijać w trakcie tworzenia strategii marketingowej firmy. Przemyślane korzystanie z potencjału SEO na YouTube nie tylko pozwoli na organiczne zwiększenie świadomości marki wśród jej potencjalnych klientów, ale również na zdobywanie wartościowych leadów w przyszłości. Gdy kanał będzie się już dobrze pozycjonował, można zrobić z niego świetny lejek sprzedażowy. Jako że pozycjonowanie na YouTube nie wymaga wysokich nakładów finansowych, zdecydowanie warto jest zainwestować w to rozwiązanie trochę czasu i przekonać się o ogromnej mocy tej platformy.