Jak długo czeka się na efekty pozycjonowania?
To jedno z najczęściej zadawanych pytań, na które odpowiadają pracownicy agencji SEO. Trudno się temu dziwić. Każdy przedsiębiorca inwestujący swoje środki finansowe w działania reklamowe chce wiedzieć, kiedy przyniosą one efekty. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak prosta.
Efekty pozycjonowania - kryterium branży
Najłatwiej byłoby udzielić odpowiedzi ''to zależy". W gruncie rzeczy tak jest, że to, kiedy pojawią się efekty pozycjonowania zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszym z nich jest branża, w której klient prowadzi swoją działalność. Jak łatwo się domyślić, inne działania prowadzi się w segmentach mocno konkurencyjnych np. w modzie, a inne w obszarach, gdzie rywalizacja jest mniejsza.
W branżach takich jak właśnie moda, motoryzacja czy też finanse czas oczekiwania na efekty będzie znacznie dłuższy - zwłaszcza jeśli mówimy o pozycjonowaniu strony, która dopiero rozpoczyna działalność. Należy pamiętać, że na tym rynku mogą działać firmy, które inwestują w SEO od lat. Przeskoczenie ich w kilka miesięcy jest po prostu niemożliwe.
Sukces w SEO
Żeby właściwie ocenić pracę agencji odpowiedzialnej za prowadzenie działań SEO, warto wyznaczyć jej cele do realizacji. W ich przypadku celem będzie zazwyczaj wzrost przychodów generowanych z organicznych wejść. Takie wyzwanie doskonale sprawdza się w przypadku e-commerców, gdzie konwersja i sprzedaż są łatwo mierzalne.
W przypadku firm usługowych lub na przykład portali informacyjnych, ich cele muszą być dopasowane do charakteru prowadzonej działalności. Duże lepiej sprawdzi się więc wyznaczenie celów opartych o liczbę odwiedzających, a także liczbę słów kluczowych, na które witryna ukazuje się na wysokich pozycjach w Google.
Ile czeka się na efekty działań SEO?
Prowadzone przez specjalistę działania SEO powinny pokazać wyniki po około 6 miesiącach (w przypadku branż o średniej konkurencji) i 12 miesiącach w przypadku bardziej konkurencyjnych obszarów rynku. Przez wyniki rozumiemy wymierny wzrost ruchu, większą liczbę generowanych leadów oraz konwersji.
Musisz jednak pamiętać, że nie da się podać jednoznacznej liczby miesięcy, po której możesz spodziewać się wyników. W przypadku dobrze zoptymalizowanej strony z wartościowymi treściami, pierwsze rezultaty pojawiają się już po kilkudziesięciu dniach. Nie da się jednak uciec od tego, że SEO wymaga czasu. Google chce pokazywać swoim użytkownikom możliwie najbardziej dopasowane rezultaty wyszukiwań. A żeby znaleźć się na ich szczycie, strona musi po prostu zasłużyć.