Co to jest duplikacja treści? Dlaczego źle wpływa na SEO?
Wśród wszystkich częstych błędów w pozycjonowaniu duplikacja treści jest jedną z rzeczy najczęściej bagatelizowanych. Głównie dlatego, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że może ona powstać przypadkiem, przy okazji innych, potencjalnie niepowiązanych z contentem czynności. W tym artykule przyglądamy się jej bliżej.
Czym jest duplikacja treści i jakie są jej rodzaje?
Choć definicja może wydawać się zbędna, to warto ją sobie przyswoić. Duplikacja treści to nic innego, jak powielony tekst. Może być nią tekst skopiowany z innej strony internetowej (powielony w obrębie dwóch lub więcej witryn). Może być nią jednak także treść powtarzająca się na podstronach jednego serwisu. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z duplikacją zewnętrzną, w drugim - z wewnętrzną. Zarówno jedna, jak i druga może mieć negatywny wpływ na SEO i obu należy się wystrzegać. Unikalność treści to absolutna podstawa pozycjonowania.
Dlaczego duplikacja treści źle wpływa na SEO?
Przyczyna negatywnego wpływu powielonych treści na pozycję w wyszukiwarce wynika bezpośrednio z tego, jak indeksowane i analizowane są strony. Z punktu widzenia Google posiadanie w bazie danych kilku adresów witryn o identycznej treści jest zwyczajnie nieefektywne. Wymusza bowiem angażowanie dodatkowych zasobów, a nie przynosi żadnej wartości dla użytkownika (nikt nie potrzebuje kilku wyników prowadzących do identycznych informacji). Oprócz tego, algorytmy wyszukiwarki są też ciągle rozwijane w kierunku wykrywania i zwalczania plagiatów. W efekcie, strony, na których występuje wewnętrzna lub zewnętrzna duplikacja treści, tracą systematycznie swój autorytet.
Najczęstsze przyczyny duplikacji treści
Oprócz świadomego kopiowania tekstu, np. w postaci opisów produktów w sklepach internetowych, duplikacja treści może pojawić się też przypadkiem. Najczęściej jest to efekt braku lub nieodpowiednich przekierowań podstron po optymalizacji adresów URL czy wdrożeniu certyfikatu SSL. Zdarza się także, że duplikacja powstaje poprzez powielenie paginacji zawierającej opis pierwszej strony kategorii. Wówczas pojawia się on na każdej stronie listy produktów, artykułów czy innych, dowolnych, zgrupowanych w ten sposób elementów. Takim przypadkom można jednak łatwo zapobiegać, choćby poprzez okresowe skanowanie serwisu crawlerem takim jak Screaming Frog.
Jeśli w tym artykule znalazłeś choć jedną nową informację, koniecznie przeskanuj swoją stronę pod kątem duplikacji treści. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz coś, co utrudniało Ci dotąd zdobywanie widoczności. Życzymy powodzenia!