Agencja SEO-jak sprawdzić jej działania?

Agencja SEO-jak sprawdzić jej działania?

Pozycjonowanie to niezwykle istotna część całej strategii marketingowej firmy. Na rynku działa wiele firm, które oferują pełen zakres usług dotyczących SEO, jednak wybór tej odpowiedniej nie jest prostym zadaniem. Czym kierować się wybierając agencję SEO i jak sprawdzić jej działania? Zapraszamy do lektury naszego poradnika!

  1. Na co zwrócić uwagę w ofercie agencji SEO?
  2. Umowa z agencją SEO.
  3. Raportowanie.
  4. Z jakich narzędzi korzysta agencja SEO?
  5. Jak agencja zdobywa linki?
  6. Wskazówki optymalizacyjne przed rozpoczęciem współpracy.
  7. Dobór słów kluczowych.
  8. Efekty.
  9. Osoba kontaktowa.
  10. Podsumowanie.

Na co zwrócić uwagę w ofercie agencji SEO?

Jednym z pierwszych etapów nawiązywania współpracy z agencją SEO jest proces ofertowania. Otrzymując propozycje działań od agencji, warto je dokładnie przeanalizować. Oferta powinna być przede wszystkim przejrzysta i czytelna, a zakres obsługi dokładnie sprecyzowany. Pierwszym punktem oferty dobrej agencji SEO jest audyt strony internetowej klienta, który przeprowadza się w celu analizy m.in. struktury witryny, adresów URL, jakości zamieszczonych treści i innych, istotnych elementów. Weryfikacji poddawane są także zewnętrzne linki prowadzące do witryny, jej wiek oraz domena. Taki audyt ma na celu przede wszystkim znalezienie ewentualnych błędów i ustalenie strategii działania dla twojej marki. Trzeba pamiętać, że profesjonalny audyt może być wykonywany nawet przez kilkadziesiąt godzin. Na tym etapie niezbędne jest wychwycenie najmniejszego szczegółu, który może mieć istotny wpływ na późniejsze działania SEO.

Kolejnym elementem wartym uwagi w ofercie agencji SEO jest jej cel i ewentualne obietnice. Jeśli jakakolwiek firma zajmująca się SEO marketingiem gwarantuje ci 1. miejsce na liście wyszukiwania Google, świadczy to o jej nierzetelności i braku kompetencji. Dlaczego? Cele współpracy zawsze powinny być ustalane indywidualnie, a ruch wprowadzany na witrynę musi być dostosowany do aktualnych możliwości twojej firmy!

Analizując ofertę otrzymaną od agencji SEO, dokładnie sprawdź wszelkie ewentualne gwarancje i obietnice. Żadna profesjonalna firma od SEO marketingu nigdy nie obiecuje swoim klientom efektów na konkretnym poziomie, ale do tej kwestii wrócimy jeszcze w dalszej części artykułu.

Umowa z agencją SEO.

Podpisując umowę z agencją SEO, trzeba uprzednio dokładnie przeanalizować jej warunki, a w szczególności zapisy dotyczące okresu współpracy, kar umownych oraz rozwiązania umowy. Najlepszą opcją jest możliwość dopasowania okresu trwania umowy do potrzeb twojej firmy, jednak tylko nieliczne agencje SEO praktykują takie rozwiązania (TopOnline należy do tego wąskiego grona). Absolutnie wystrzegaj się firm, które wymagają długich okresów współpracy oraz wykluczają możliwość wcześniejszego jej zakończenia. Dopilnuj również, aby w umowie znalazły się konkretne zapisy dotyczące wysokości wynagrodzenia, zobowiązaniach agencji względem twojej firmy oraz ewentualnych kar umownych, które jeśli rzeczywiście występują, powinny być ustalone z obu stron.

Raportowanie.

Raport z wykonywanych przez agencję działań to bardzo istotna część całej współpracy. To właśnie dzięki podsumowaniu dotychczasowych działań jesteś w stanie realnie ocenić, czy usługi, za które płacisz, są realizowane zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją, dopytaj o kwestię raportów, które powinny być tworzone cyklicznie (w TopOnline tworzymy je co miesiąc) i zawierać tylko te informacje, które rzeczywiście są istotne z punktu widzenia prowadzonej działalności, czyli m.in.:

  • Ogólna widoczność twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
  • Widoczność na najważniejsze słowa kluczowe.
  • Uwzględnienie ruchu z różnych kanałów.
  • Sezonowość, czyli dlaczego w raporcie są spadki.
  • Współczynnik konwersji i realizacja celów.
  • Porównanie z konkurencją

Najlepiej jest poprosić agencję SEO, aby udostępniła ci przykładowy raport, dzięki czemu ocenisz, czy informacje w nim zawarte są dla ciebie satysfakcjonujące. Jeśli dana firma z jakichś powodów nie będzie chciała tego zrobić, powinna zapalić ci się czerwona lampka.

Z jakich narzędzi korzysta agencja SEO?

O profesjonalizmie danej agencji SEO świadczy nie tylko jej opinia i podejście do klienta, ale również rodzaj narzędzi, z których korzysta. Dane dotyczące pozycjonowania powinny być w sposób rzetelny przeanalizowane i porównane. W tym celu profesjonaliści wykorzystują dedykowane platformy i narzędzia, które służą m.in. do:

  • analizy widoczności witryny w Google
  • monitoringu pozycji witryny
  • doboru słów kluczowych
  • analizy ruchu na stronie internetowej
  • analizy zachowania użytkownika na stronie internetowej
  • analizy konkurencji
  • analizy czynników on-site witryny.

Zanim rozpoczniesz współpracę, dobrze jest sprawdzić wiedzę specjalistów z tego zakresu. Dopytaj, w jaki sposób dane są zbierane i analizowane oraz jak wyglądają procesy ich wykorzystywania w realizowaniu strategii pozycjonowania. Zapytaj również o wykorzystywane narzędzia. Absolutną podstawą jest tutaj Google Analytics oraz Google Search Console. W dalszej kolejności powinieneś usłyszeć o Senuto, SurferSEO czy Semstore.

Jak agencja zdobywa linki?

Link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych od popularnych i godnych zaufania stron, to jedno z podstawowych i najważniejszych działań agencji SEO. Zdobywanie linków może odbywać się na dwa sposoby: WHS (white hat seo) lub BHS (black hat seo). Różnią się one przede wszystkim tym, czy są akceptowane przez Google, czy nie. Jak wywnioskować można z nazwy, white hat seo to metody dozwolone, a black hat seo nie. Rzecz w tym, jaką odpowiedź odnośnie pozyskiwania linków usłyszysz od wybranej agencji SEO. Jeśli dana firma będzie cię przekonywać, że wykorzystuje jedynie metody WHS, uznaj to za kłamstwo albo brak kompetencji. Tak naprawdę każda metoda na pozyskiwanie linków jest zabroniona, a jedynym dozwolonym sposobem jest zdobywanie linków w sposób naturalny.

Wskazówki optymalizacyjne przed rozpoczęciem współpracy.

Cały content na stronie internetowej ma ogromną wartość pod kątem jej pozycjonowania. Przed nawiązaniem współpracy z agencją SEO koniecznie sprawdź, czy oferuje ona udzielenie wartościowych wskazówek dotyczących optymalizacji twojej witryny. Rady powinny odnosić się przede wszystkim do treści na stronie, fraz kluczowych, znaczników tytułów stron, opisów meta description, adresów URL, grafik oraz linkowania między stronami. Większość z tych kwestii może być dla ciebie niezrozumiała, dlatego dobra agencja SEO powinna zaproponować ci pomoc i pełne wsparcie nie tylko w zakresie omówienia wskazówek, ale także ich poprawnego wdrożenia.

Dobór słów kluczowych.

Dobra i rzetelna agencja SEO marketingu zapewnia profesjonalne wsparcie w zakresie wyboru odpowiednich słów kluczowych. Listę fraz agencja powinna przekazać jeszcze przed rozpoczęciem linkowania i wybrać je w taki sposób, aby prawidłowo oddawały prowadzoną przez ciebie działalność. Słowa kluczowe dobierane są indywidualnie na podstawie skrupulatnej analizy strony twojej firmy. W tym celu wykorzystuje się m.in. takie narzędzia jak Google Search Console czy Semstorm. Już na etapie zapoznawania się z ofertą agencji SEO sprawdź, jaką ilość fraz kluczowych przygotuje dla ciebie firma. Jeśli twój doradca ze strony agencji pyta cię o cele biznesowe firmy, jej największe wyzwania i szczególne cechy, a dodatkowo prosi o nadanie dostępów do kont Google Analytics i Google Search Console, to jest to jak najbardziej pozytywny sygnał. Jeśli natomiast firma pozycjonująca nie wykonała z tobą dokładnego wywiadu, natychmiast wycofaj się z takiej współpracy!

Efekty.

Pytanie dotyczące efektów współpracy pojawia się praktycznie zawsze. To oczywiste, że płacąc za usługę SEO marketingu, liczysz na satysfakcjonujące rezultaty oraz wzrost sprzedaży swoich usług i produktów. Musisz jednak wiedzieć, że wyniki działań SEO nie pojawią się od razu. Pozycjonowanie jest procesem, którego efekt może pojawić się nawet po kilku miesiącach. Szybkie rezultaty potrafią być złudne i krótkotrwałe, dlatego jeśli agencja SEO obiecuje ci rychłe nadejście wyników pozycjonowania, poważnie zastanów się nad taką współpracą. Niektóre z firm zajmujących się pozycjonowaniem korzystają ze złych praktyk tylko po to, aby jak najszybciej dowieźć wyniki. Dobra i rzetelna agencja SEO pracuje na swój efekt długo, ale finalnie jest on naprawdę zadowalający, długotrwały i przede wszystkim legalny.

Osoba kontaktowa.

Ostatnim ważnym aspektem, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę wybierając agencję SEO, jest osoba kontaktowa, czyli twój doradca i opiekun z ramienia danej firmy. Jeszcze przed podpisaniem umowy sprawdź, z kim będziesz współpracować. Czy jest to osoba doświadczona, kontaktowa i życzliwa? Czy odbiera telefony i odpisuje na maile? Te informacje są niezwykle istotne z punktu widzenia planowanej współpracy, ponieważ to właśnie z osobą kontaktową będziesz omawiać ewentualne problemy, a także cykliczne raporty. Jeśli dana firma nie będzie chciała przekazać ci kontaktu do specjalisty zajmującego się pozycjonowaniem twojej witryny, albo-co gorsza-w ogóle takiej osoby nie wyznaczy, jak najszybciej zrezygnuj ze współpracy!

Podsumowanie

Jak widać, istotnych aspektów mających ogromny wpływ na końcowy wybór agencji SEO, jest naprawdę wiele. Aby ułatwić sobie zadanie, staraj się wybierać tylko spośród rekomendowanych i cenionych firm, które mogą pochwalić się licznymi opiniami i sukcesami. Wybór nieodpowiedniej firmy pozycjonującej może odbić się nie tylko na twoich finansach, ale również funkcjonowaniu całej firmy i stracie klientów, dlatego zdecydowanie warto potraktować ten temat naprawdę poważnie.